علوم اجتماعی
معرفی رود های ینی‌ سئی - لنا - اب - ایرتیش (مرتبط با مطالعات هشتم )
  مجید خلیجی 

رودخانه ینیسئی (Yenisey) 

رودخانه ینی سی (Yenisey) به عنوان پنجمین رودخانه بزرگ دنیا شناخته شده و طول آن حدود 3445 مایل می باشد  این رودخانه عظیم شامل دو شاخه شرقی و غربی می باشد که شاخه غربی به ینی سئی بزرگ یا بی خم معروف است و از شرق کوههای  سایان در شمال مغولستان سرچشمه می گیرد و در همین حال شاخه شرقی آن که معروف به ینی سئوی کوچک یا کائاخم) این رودخانه با طی کردن کل سیبری به اقیانوس منجمد شمالی می ریزد.

 رودخانه لنا

رودخانه لنا یکی از طولانی ترین رودخانه های جهان در کشور روسیه می باشد که  سرچشمه آن از سیبری شرقی آغاز شده و با پیمودن تقریبا 2734 مایل راه خود را به دریای لاژتو Laptev باز می کند و در نهایت کل مسیر سر راه خودش را سیراب می کند. این رودخانه دهمین رودخانه طولانی جهان بشمار می رود . به دلیل شرایط جغرافیایی این رودخانه بخش دلتای آن تقریبا 7 ماه از سال یخ زده می باشد ولی در دیگر اوقات سال منطقه ای حدود 11 هزار مایل مربع  را سیراب می کند. با گرم شدن هوا و آب شدن یخ ها در این رودخانه در فصل گرما شدت جریان این رودخانه بسیار خطرناک خواهد بود و تند می باشد این رودخانه در سال 2007 میلادی طغیان کرده و باعث ویرانی بیش از 1000 خانه مسکونی و آبگرفتگی 12 شهر شد.

رود اَب (روسی: Обь) یا رود اَبی یک رود بزرگ در سیبری و ششمین رود بلند جهان است. این رود غربی‌ترین رود از سه رود بزرگ سیبری است که به اقیانوس منجمد شمالی می‌ریزد (دو رود دیگر رود لنا و رود ینی‌سئی هستند).

ایرتیش (روسی: Иртыш، قزاقی: Ertis / Ертiс، چینی: 额尔齐斯河 تلفظ: É'ěrqísī hé، مغولی: Эрчис мөрөн) رودی است در سیبری که شاخه اصلی رود اُب به‌شمار می‌آید. درازای رود ایرتیش ۴٬۲۴۸ کیلومتر است.

ایرتیش از کوهستان آلتای به رود اب می‌ریزد و به همراه اب یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های رودخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهد که این مجموعه دومین مجموعه رودخانه‌ای طولانی در اوراسیا است.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: